27 aprilie 2005

TEPUITORII COMUNICATIILOR

Am fost lunile trecute ţepuit de fel de fel de "firme" care mai de care mai cu pretenţii, toate nişte făcături ale epocii de tranziţie care nu se mai sfârşeşte odata. Pentru că multe din ele au legături foarte strânse cu comunicarea pretinzând ca ne oferă şi „servicii” am să redau şi faptele:

1. Celebra firmă românească de transmisii telefonice Telecom, de ce n-ar profita prin băieţii ei de faptul ca a apărut legea taxării pe impuls (ca urmare a faptului că mulţi trimit doar un impuls drept semnal fără să mai vorbească) ocazie cu care sub pretextul ca a închiriat o linie telefonică unei firme fără să aiba dreptul să negocieze tarifele pe care aceasta le va aplica şi ce va face pe linia respectivă, dă ocazia ca la ore de audienţă maximă să apară o animatoare pe TVAntena sub masca unui concurs la care să se răspundă prin telefon, fără a afişa tariful sau afişându-l încât să nu-l vezi, pune întrebări imbecile la care şi sugarii pot răspunde, insistănd să sune populaţia „care-i răspunsul la întrebarea...”. Exasperat ca „nimeni nu răspundea ca şi cum nu ar fi ştiut banalitatea” sun de mai multe ori, evident fără să-mi răspundă cineva, că doar de apelul meu aveau nevoie, el era taxat şi atât. FIECARE IMPULS ESTE TAXAT CU UN EURO.
N-am vorbit cu nimeni, nu mi-a răspuns nimeni, orice apel n-a durat mai mult de 4 secunde timp în care nu poţi efectua o convorbire. Mi s-a cerut la sfârşitul lunii 880.000 lei pentru „convorbiri speciale”. O întreagă tărăşenie, nervi, timp pierdut cu reclamaţii la OPC local, la Bucureşti pentru ca în final să mi să spună că băieţii sunt acoperiţi legal, totul e OK, sunt bun de plată...
Aste-as instituţiile statului şi „serviiciile” lui către populaţie . Nu mi s-a efectuat nici un serviciu, mi s-a cerut luna de pe cer, mi s-a blocat telefonul de către ei, pentru ca în final să plătesc cu penalizări pentru întârziere (rău platnic, indisciplinat).

2. Se agită pe internet un „institut”, o firmă „prosperă” în domeniul editării de tot felul de „cursuri Europene ”. Nu afişează preţul, te invită să soliciţi „cartea” ca să constaţi că-ţi trimite primul faximil de 40 de pagini frumos colorate pe care-ţi cere prin factură 300.000 de lei şi te avertizează că celelalte 16 module ale cărţii urmează să ţi le transmită în acelaşi mod şi la acelaşi preţ...
Le-am spus că renunţ dar, insistenţi, m-au ameninţat că cerând pri e-mail e ca şi cum aş avea cu ei deja un contract şi trebuie să merg mai departe. Abia am scăpat de insistenţa lor trimiţându-le înapoi orice hârtiuţă primită de la ei numai să nu mai aud de ei.

21 aprilie 2005

Piaţa de IT&C va depăşi 5 miliarde de euro în 2007

„Piaţa de IT&C din România înregistrează una dintre cele mai mari rate de creştere din regiune, însă există loc pentru dezvoltare şi investiţii. Ne propunem ca până la sfârşitul anului 2007, după momentul aderării, să avem o piaţă de aproximativ 5,4 miliarde de euro şi, astfel, procentul pe care domeniul IT&C îl aduce la Produsul Intern Brut să crească an de an”. a declarat Zsolt Nagy, Ministrul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, astăzi, 6 aprilie 2005, la sesiunea de deschidere cu tema „Comunicaţiile electronice din România în perspectiva integrării europene”, din cadrul conferinţei internaţionale „Comunicaţiile româneşti – înainte şi după 2007”, organizată de Autoritatea Naţională de Reglementare în Comunicaţii, cu sprijinul Uniunii Europene, prin programul Phare.

Ministrul Comunicaţiilor a apreciat că va fi acordată o importanţă deosebită dezvoltării comunicaţiilor în bandă largă, în concordanţă cu politica Uniunii Europene în domeniu. Astfel, se va aloca banda 3,6 – 3,8 GHz pentru introducerea serviciilor wireless broadband şi se va institui un parteneriat public-privat pentru dezvoltarea buclei locale. O serie de proiecte pilot precum „City Net”, implementarea tehnologiei „Power Line Communications (PLC)” în România sau „Economia bazată pe Cunoaştere” vor contribui la extinderea accesului la comunicaţii în bandă largă, dar şi la reducerea decalajului digital între mediul rural şi cel urban. De asemenea, pentru anul 2008, se prevede adoptarea unei legi privind accesul la serviciile de bandă largă la nivel naţional.

10 aprilie 2005

PROIECTUL - metodă de evaluare interdisciplinară aplicat la limba romana

Proiectul - metodă de evaluare interdisciplinară

Prof. Elena Apăştinii Şcoala Nr. 13 Botoşani

Motto:"Copilul trebuie învăţat să-şi folosească ochii, nu numai pentru a vedea, dar şi pentru a privi; urechile , nu numai pentru a auzi, dar şi pentru a asculta cu atenţie; mâinile, nu numai pentru a apuca obiectele, ci şi pentru a pipăi şi a le simţi". Lonwenfeld
Şi metodele, modelele, componentele sau strategiile de învăţământ îmbătrânesc, ca şi oamenii. Într-o lume supusă unei singure legi, paradoxal stabile - cea a schimbării - învăţământul nu poate face excepţie.
Un mod de a conferi deschidere şi viaţă muncii noastre este şi acesta al exerciţiului interdisciplinar prin folosirea proiectului ca metodă complementară sau alternativă de evaluare. Acesta oferă elevilor posibilitatea de a demonstra ce ştiu, dar, mai ales, ceea ce ştiu să facă, adică să le pună în valoare anumite capacităţi. Realitatea practicii noastre profesionale ne învaţă că el nu se poate aplica nici permanent, nici pretutindeni, dar utilizarea lui dă frumuseţe şi viaţă învăţării şcolare, fiind şi posibilă şi necesară.
Proiectul ca instrument de evaluare:
se desfăşoară pe o perioadă de timp de câteva zile sau câteva săptămâni;
începe în clasă prin precizarea temei, definirea şi înţelegerea sarcinilor de lucru, continuă în clasă şi acasă şi se încheie în clasă prin prezentarea unui raport despre rezultatul obţinut şi expunerea produsului realizat;
-poate lua forma unei sarcini de lucru individuale sau de grup;
-trebuie organizat riguros în etape, ca orice muncă de cercetare;
-facilitează transferul de cunoştinţe prin conexiuni interdisciplinare;
Metoda proiectului presupune parcurgerea unor paşi, de la pregătirea acestuia, la evaluare:
1. Pregătirea proiectului- învăţătorul împreună cu elevii vor decide câteva repere care se pot formula prin întrebări ce pot dirija dimensiunea evaluativă;
a) pe ce se va centra demersul evaluativ: - pe produs final?- pe proces?- pe ambele?
b) ce rol va avea învăţătorul: - consilier permanent al elevului?- doar evaluator final?- coordonator al întregii activităţi?
c) care este statutul resurselor implicate în derularea proiectului:- sunt puse de la început la dispoziţia elevului?- sunt identificate pe parcurs?- sunt comune pentru toţi elevii?
d) există o anumită structură: - propusă?- impusă de învăţător?- aleasă de elevi?
e) există nişte caracteristici ale produsului final obligatorii pentru toţi elevii?
2. Stabilirea ariei de interes şi a tematicii proiectului - discutată şi negociată între învăţător şi elevi (Trebuie să fie adecvată relevanţei scopului şi obiectivelor pe care proiectul şi le propune din perspectiva specificului disciplinei respective).
3. Stabilirea premiselor iniţiale, cadrul conceptual, metodologic, datele generale ale investigaţiei, tipul de informaţii de care au nevoie. Elevul poate să-şi stabilească un set de întrebări esenţiale care vor fixa elementele cheie ale proiectului.
4. Identificarea şi selectarea resurselor materiale (altele decât cele date suport).
5. Precizarea elementelor de conţinut ale proiectului (pentru prezentarea în scris sau orală)- Pagina de titlu (tema, autorii/autorul, clasa, şcoala, perioada de elaborare)- Cuprinsul (titlurile capitolelor, subcapitolelor, subtemelor, etc.)- Argumentul- Dezvoltarea elementelor de conţinut (pliante, postere, diagrame, citate, desene, cântece)- Concluzii (elemente de referinţă desprinse din studiul temei) - Bibliografia- Anexa (toate materialele importante rezultate)

Am realizat cu elevii clasei a IV-a, în cadrul orelor de Limba şi literatura română, proiectul de evaluare interdisciplinară "Ştefan cel Mare şi Sfânt - 500". Am plecat în elaborarea proiectului de la următoarele materiale/ activităţi suport:
legenda în proză "Ştefan cel Mare şi Sfânt şi Vrâncioaia" de Al. Vlahuţă
legendele în versuri "Daniel Sihastru" şi "Muma lui Ştefan cel Mare" de D. Bolintineanu
legenda în proză "Stejarul din Borzeşti" de E. Camilar
poezia - cântec "La înmormântarea lui Ştefan" de Şt.O. Iosif
cântec popular "Ştefan, Domn!"
excursia pe itinerariul: Suceava (Cetatea de Scaun, Sala tronului) - Putna (Mănăstirea, mormântul lui Ştefan, Muzeul)
vizită la Muzeul Judeţean de Istorie Botoşani (sala "Ştefan cel Mare şi Sfânt - 500")
vizită la biblioteca şcolii (consultarea volumelor ce vizau tema dată)
desene colective (ilustrarea unor lecturi din cele date suport; benzi desenate)
compuneri ale elevilor.
Am stabilit, de la început, că evaluarea produsului final se va face prin prezentare orală, liberă de către fiecare grupă, învăţătorul fiind permanent consilier şi evaluator final, fără să neglijez părerea elevilor. Se va lucra pe patru grupe cu câte 6 şi 7 elevi, cu lideri de grupă şi cu teme date pentru fiecare grupă.

Timpul de lucru: 3 săptămâni
Grupele vor aduna materiale separat, în câte o mapă care, apoi, va forma un capitol din întreg proiectul.

Temele grupelor:
Grupa I - "Ştefan cel Mare în istoria românilor"
Grupa a II-a - "Portretul fizic şi moral al lui Ştefan"
Grupa a III-a - "Figura lui Ştefan cel Mare în literatura română"
Grupa a IV-a - "Pe urmele marelui Ştefan"

Obiectivul general a fost acela de a reconstitui, de a recapitula, de a aprofunda şi a evalua momentele semnificative din viaţa şi activitatea lui Ştefan cel Mare, prin prisma lecturilor studiate şi întocmirea unui portofoliu "Ştefan cel Mare şi Sfânt - 500".
Pentru evaluare am stabilit timpul de lucru de 2 ore, elevii fiind aşezaţi în grupe dispuse astfel încât fiecare să se poată privi în faţă cu toţi ceilalţi; să aibă cărţi de vizită pe masă şi mapa cu produsul final.
Clasa a fost amenajată corespunzător, expunându-se o parte din materialele ilustrative sugestive - create de elevi: planşă cu planul proiectului de evaluare, postere cu vederi, diagrame cu date semnificative sau expresii literare, desene colective reprezentând lecturi studiate, benzi desenate, compuneri, reportaje de excursie, afişe pentru "Anul Ştefan", etc.
Elevii au fost sfătuiţi ca, în timpul evaluării proiectului, să pună întrebări celorlalte grupe, să aducă completări şi să completeze o fişă de observaţie pentru fiecare elev cu cerinţele: vorbeşte corect în propoziţii; prezintă material bogat şi edificator, este activ, povesteşte frumos, citeşte corect, expresiv, respectă cerinţa dată, aduce noutăţi, este original.
Grupele au rezolvat tema propusă foarte ingenios, folosind o varietate de surse informaţionale, cu argument şi suport bine realizat.

Produsele finale, pentru fiecare grupă au fost:

Grupa I:1. bibliografie;2. tablou "Ştefan cel Mare";3. album de vederi "Ştefan cel Mare în istorie";4. poster - anii de domnie, lupte importante, ctitorii, locul de veci; canonizare;5. calendar ortodox 2004 - "Ştefan cel Mare şi Sfânt";6. fragmente din lecturi istorice scoase de pe Internet (fiecare elev a avut contribuţia sa la expoziţie);7. cântecul "Ştefan, Ştefan Domn!"

Grupa a II-a:1. bibliografie;2. proză - portretul fizic şi moral al domnitorului făcut de cronicarii vremii; 3. poster - expresii din lecturi studiate care argumentează trăsăturile fizice şi morale ale lui Ştefan;4. schemă - trăsături fizice şi morale reieşite din lecturile studiate;5. desene realizate de elevi, individual şi colectiv, reprezentând portretul lui Ştefan ( copil şi domnitor);6. compuneri - creaţii ale elevilor pe tema dată: "Soarele Moldovei", "Ştefan domn"; 7. argument pentru canonizarea domnitorului.

Grupa a III-a:1. bibliografie;2. poster - titluri de lecturi literare ce-l prezintă pe marele domnitor; 3. dramatizare "Daniel Sihastru";4. benzi desenate, fragmente ilustrate, finaluri de lecturi schimbate, poveşti ilustrate;5. expoziţie de carte cu prezentarea fiecăreia;6. cântec "La înmormântarea lui Ştefan"- versuri de Şt. O. Iosif

Grupa a IV-a:1. reportaje, note de călătorie;2. itinerare pentru excursii posibile sub genericul dat;3. afişe pentru acţiuni "Anul Ştefan";4. pagină de revistă "Anul Ştefan";5. rebusuri create de elevi;6. concurs "Cine ştie câştigă"- întrebări posibile;7. postere "Ştefan în oraşul nostru"

Toate materialele au fost prezentate cu mult curaj individual sau în grup de către elevi, cu o coordonare a liderului de grup, punându-i pe elevi în situaţia de a argumenta pertinent orice afirmaţie, de a da explicaţii, de a pune întrebări şi nu în ultimul rând, de a face judecăţi de valoare.
Fiecare elev a fost pus în situaţia de a observa atent munca colegilor, de a se autoevalua şi de a contribui la întocmirea portofoliului final "Ştefan cel Mare şi Sfânt - 500" dovedind că, interdisciplinaritatea pune elevul într-o postură atractivă.
Evaluarea finală s-a făcut pe descriptori de performanţă şi cu argumentarea individuală a fiecărui calificativ, lăsând şi elevii să-şi spună părerea.
S-a dovedit astfel că, proiectul ca metodă alternativă de evaluare interdisciplinară are un real potenţial formativ, superior celorlalte metode de evaluare.
În concluzie, folosind această metodă de evaluare interdisciplinară am pus elevul să caute, să sintetizeze, să asocieze, să compare şi nu în ultimul rând, să-şi scoată din "cutiuţele" minţii lor cunoştinţele, indiferent la ce disciplină au fost dobândite.

7 aprilie 2005

Wireless Ethernet Solutions - de la sursa

The Canopy™ wireless broadband system solves these enterprise challenges with sophisticated high-speed Wireless Ethernet solutions from the global leader in wireless communications, Motorola. The Canopy platform effectively overcomes right of way issues, offers one of the lowest total costs of ownership in the industry and can deliver proof of business case with ROIs in just six-to-twelve months. In addition, you are in complete control of your own facilities. No need to rely on a third party service provider to fill your broadband needs. Your business can gain competitive advantage in a number of crucial ways:
Reduced Cost.
Canopy wireless technology can provide substantial cost benefits when compared to traditional business options such as cable, DSL and T1 and T3.
Increased Speed and Performance
The Canopy platform’s upload and download speeds of up to 14 Mbps (point-to-multipoint) and 33 Mbps (point-to-point) are as fast as or faster than virtually every other broadband service available today.
Advanced Applications.
In addition to high-speed wireless communications, the Canopy platform enables businesses to take advantage of today’s most advanced applications such as video surveillance, voice-over-IP, LAN connectivity and more.
Increased Security
The Canopy platform offers enhanced security. Your data is encrypted with industry standard over-the-air DES (Data Encryption Standard) encryption or AES (Advanced Encryption Standard) encryption.
Higher Quality Service.
The system’s cutting-edge technology means that whether you’re located in the city, the suburbs, or in a rural community, your service is always on and always available with voice and data communications of exceptional quality.
Immediate Installation.
Unlike other options which can take weeks or months to deploy, the Canopy system can be up and running in a matter of hours or days. On-site Canopy units are small, unobtrusive and maintenance-free.
The Canopy wireless broadband system offers products in the 900 MHz, 2.4, 5.2 and 5.7 GHz frequency bands. Start-up costs are more affordable than virtually any other connectivity option, yet Canopy technology delivers speed and performance second to none.

5 aprilie 2005

Avantaje si dezavantaje ale invatarii bazate pe proiect

Un beneficiu imediat este acela ca reprezinta unica modalitate prin care elevii pot fi motivati sa se implice in propria invatare. I.b.P. ofera posiilitatea elevilor sa-si urmeze propriile interese si intrebari si totodata sa ia decizii asupra modului in care vor gasi raspunsuri si solutii problemelor. Ofera elevilor autonomie si pentru realizarea propriului proiect si a unui proiect al clasei.
Ofera posibilitatea tratarii interculturale a continuturilor.
Ofera posibilitatea unei abordari transdisciplinare si interdisciplinare. Elevii aplica si integreaza continutul diferitelor discipline in momente autentice de actiune, in loc de situatii de izolare sau artificiale. Sprijina integrarea teoriei cu practica.
I.b.P. transforma invatarea intr-un fapt relevant si util pentru elevi, prin stabilirea conexiunii cu lumea din afara clasei/scolii, tratand teme de interes.


Ofera un spatiu in programul scolar in care elevii pot vorbi despre ceea ce stiu, pot pune intrebari, pot sa-si faca cunoscute interesele.

Mareste sansele de achizitie a deprinderilor de invatare de baza si permanenta.
Se asigura participarea reala in procent de 100% a elevilor la o activitate a clasei.
I.b.P. ofera cadrelor didactice posibilitati unice de a construi relatiile cu elevii. Cadrele didactice joaca roluri diferite-facilitator, resursa, partener in invatare s.a.
I.b.P. ofera oportunitati pentru stabilirea de conexiuni cu diferite persoane si institutii din comunitate.


■ Dezavantaje ale invatarii bazate pe proiect

Elevii pot pierde concentrarea asupra ceea ce fac, daca durata proiectului este prea mare si tema prea putin interesanta.
Elevii pot avea probleme cu atingerea termenelor de finalizare.
Elevii pot fi dezavantajati de unele obstacole venite din lumea reala.
Necesita timp special pentru organizare, desfasurare.

(IONESCU Mihaela, Managementul clasei. Un pas mai departe...Invatarea bazata pe proiect)