4 decembrie 2004

PROIECTUL

metodă complementară de evaluare la obiectul informatică

Daca economistii privesc proiectul din perspectiva teoriei managementului unei activitati, si-l considera o investiţie de capital pe o perioadă determinată, cu scopul de a crea active productive, din punctul de vedere educational,

PROIECTUL este o metoda complementara de evaluare, in a carui forma complexă de derulare include activitati de educare, instruire si formare de deprinderi, abilitati de lucru, atitudini si convingeri si în a cărui pregătire includem etapele:

1. Stabilirea sarcinilor de lucru, după predarea unui capitol;
Exemplu:
(Alegeţi-vă o temă apropiată preocupărilor viitoarei profesii, sau de larg interes, de cultură generală , pregătiţi-vă textul necesar prezentării, imaginile , tabelele , sunetul , formele , gif –urile animate şi alcătuiţi cu ele cinci slide-uri multimedia tip RECLAMĂ sau O PAGINĂ WEB);
2. Alegeti-va echipa - se va ţine cont de afinităţile apriori stabilite între elevi;
3. Se va fixa durata pregătirii proiectului ( termen limita )(1 luna ) ;
4. Se vor fixa termene de evaluare parţială (la două săptămâni ) ( cu notă ) ;
5. Se vor fixa orele de consultaţii cu profesorul ;
6. Se vor fixa criteriile de apreciere şi punctajul aferent fiecărui criteriu încă din start ;

CRITERIILE DE APRECIERE POT FI :
I. - Relevanţa temei alese (este de larg interes , cultură generală sau nu ?!) ;
II. - Ce elemente de constructie conţine ? Să conţină mai mult de ¾ din elementele cu care operează PowerPoint sau FrontPage (text ,imagini , sunet, film, tabele , grafice ,link-uri, Gif-uri animate etc…) ;
III. - Armonia prezentării ; elementele trebuie să se închege armonios, să se lege între ele , sa aiba coerenţă, să se susţină ;
IV. - Eleganţa şi decenţa ţinutei, seriozitatea şi interesul prezentării verbale ;
V. - Cum şi-au împărţit sarcinile şi cum au colaborat membrii echipei;
VI. - Folosirea elementului surpriză în prezentare – personalizarea prezentării ( pliante , ecusoane , chestionare si rezultatele folosirii lor) ;
- Prezentarea să urmeze etapele :
• prezentarea echipei ;
• prezentarea temei alese ;
• AUTOEVALUAREA (evitarea autosuficienţei );
7. Se vor aprecia şi elementele de ţinută , dicţie , cursivitatea exprimării, interesul aratat in fundamentarea documentarii ;
8. Participarea la discuţii (dialogul final cu colegii, cizelarea trasăturilor de caracter necesare unui dialog civilizat, cu referire la problemă, cu argumente ) ;
9. Prezentarea propriuzisă să se încadreze într-un timp limitat (20-25 min.) ;
10. Discuţiile – ROLUL PROFESORULUI este hotărâtor în această etapă deoarece :
- Prin sublinierea relevanţei şi importanţei temei alese, contribuie la educarea gustului elevilor şi stabilirea unor criterii de priorităţi ;
- Obligând să folosească ¾ din instrumentele de lucru, elevul face o consolidare practică a cunoştinţelor ;
- Armonia prezentării cerute, obligă elevul să opereze cu elemente de fond , formă, stil, conţinut, educându-l în spiritul celor trei virtuţi : frumosul, binele şi adevărul ;
- Subliniind lacunele observate, seriozitatea prezentării, ţinuta şi încadrarea în timp , elevii sunt obişnuiţi cu rigorile încadrării în reguli, timp şi spaţiu ;
- Autoevaluarea pe care şi-o va face fiecare echipă are scopul de a conştientiza prezentatorii de valoarea proiectului, raportat la celelalte proiecte şi la criteriile stabilite, creşterea puterii de discernământ, a spiritului de emulaţie şi evitarea automulţumirii.

Etapele propuse şi itemii aleşi vin în sprijinul mai multor principii ce şi le-a propus reforma în învăţământ, printre ele numărându-se:
• libertatea alegerii ,
• lucrul în echipă,
• dialogul, ca metodă folosită în orice etapă a alcătuirii proiectului (proiectare, realizare, prezentare, evaluare).
Proiectul este un instrument de evaluare extrem de bun în special la acele clase care pregătesc elevi în meserii ce vor avea contact direct cu publicul (administratia publică, servicii de turism şi alimentaţie publică, invatatori) dar nu numai.

3 comentarii:

Claudia Moser spunea...

Ma gandeam ca informatia prezentata de tine ar arata super bine si in format diagrama, oare se poate? Sau chiar un tabel ca sa fie mai usor de urmarit! Ce zici?

ales121212 spunea...

Nu vad tabele pe alte bloguri si nici eu n-am gasit vreo varianta de a realiza acest lucru. Voi mai vedea. Trebuie sa-ti spun ca ai dreptate as fi vrut si eu sa-l fac tabel dar n-am reusit.
Incercati si voi un tabel, sa vedem cine reuseste.

ales121212 spunea...

Ai perfecta dreptate Mircea, dar sa nu uitam ca eu nu m-am oprit asupra definitiei ci mai mult asupra a ceea ce fac. Completarea este foarte buna si o voi face pe blog.
Sa nu uitam ca lucram cu oameni si ei sunt mult mai "complex organizati" decat IMM-urile in care se "investeste". Termenii asociati nu pot deranja deoarece ai spus bine, exista si investitii in educatie (chiar daca pur teoretice).