15 decembrie 2004

PRIMELE REZULTATE ÎN METODA PROIECT

Am anunţat elevii tuturor claselor încă din prima zi de şcoală, că până la sfârşitul trimestrului, vor trebui să-şi alcătuiască un proiect, a cărui notă va fi hotărâtoare privind media trimestrială. Le-am explicat ce-i acela un proiect, le-am prezentat toate etapele lui, condiţii, detalii şi am aşteptat întrebări; niciuna. O fi zis vreunul că "a venit unul nou cam şui în şcoală, care vorbeşte în dodii", nu ştiu; cert este că am început predarea, iar la două luni de la debutul anului, am început cu întrebările exploratorii; "v-aţi ales echipa, v-aţi ales tema, aveţi o lună la dispoziţie timp în care la orele de laborator, vă acord consultaţii şi voi veţi lucra la proiect". Le-am prezentat spre exemplu două proiecte făcute de mine(o pagină Web şi o prezentare PowerPoint). Am făcut experimentul ca la jumătate din clase să le sugerez temele proiectelor, amintindu-le de unele probleme de cultură generală şi de unele probleme arzătoare ale vârstei lor cum ar fi: 1. Drogurile; 2. Traficul de fiinţe umane; 3. Prostituţia; 4. Bolile cu transmisie sexuală; 5. Poluarea; 6. Mari dezastre pe stadioanele lumii (Heisel, Bradford, Kanjuruhan-Indonezia); 7. Tradiţii şi obiceiuri de Crăciun; 8. Vasile Alecsandri-reper spiritual; 9. România şi Uniunea Europeană; 10. Credinţe religioase; 11. Reguli şi semne de circulaţie; 12. Cum acordăm primul ajutor în caz de: înec, arsuri, accident rutier, criză provocată de o boală; 13. Ce înseamnă să fii un bun creştin; 14. Modele de dascăli şi trăsăturile lor de caracter; 15. Cum ne comportam ?(la teatru,în public,în restaurant,la stadion,în biserică; 16. Violenţa în familie etc... 17. Violenţa domestică; 18. Drepturile omului; 19. Acquis-ul comunitar; 20. Şcoala Normala „Vasile Lupu” Iaşi la a 166-a aniversare, în timp ce alte clase au fost lăsate să-şi aleagă singuri tema nesugerându-le nimic. Concluzii: - Cei cărora li s-a sugerat tema s-au dus la bibliotecă şi au cerut material documentar,(eu le-am promis că voi aduce fotografii la tema respectivă de pe internet) dând dovă de interes şi preocupare, reuşind proiecte foarte bune; - Mulţi din ei au pus în evidenţă contribuţia lor personală în prezentare, abordând teme colaterale de interes; Intrebaţi să-şi justifice alegerea, au argumentat interesul pentru ea. - Cei mai mulţi au apreciat metoda ca foarte bună, instructivă şi de interes, asteptând să o reia pe trimestrul doi. - Au fost şi cazuri de elevi care, cu toate indicaţiile, s-au complăcut în superficialităţi, argumentări şi lamentări (ca la români). - In cazul celor cărora nu li s-a indicat nici o tematică orientativă, au abundat temele lipsite de interes şi esenţă, minore până la bizare; toate acestea denotă o debusolare în privinţa priorităţilor şi dezinteres. ESTE UN ARGUMENT IN SUSŢINEREA IDEII PREZENŢEI PROFESORULUI ŞI GHIDĂRII DE CĂTRE EL A ACTULUI EDUCATIV ŞI INSTRUCTIV DIN ŞCOALĂ,TEMĂ ADESEA DEZBĂTUTĂ pe listele NAŢIONALE cu preocupare TIC CE ABSOLUTIZEAZĂ EFICIENŢA INSTRUIRII ELECTRONICE LA DISTANŢĂ (e-learning) ÎN DETRIMENTUL ROLULUI ŞI PREZENŢEI FIZICE LA ORĂ A PROFESORULUI CA MANAGER AL TIMPULUI, MENTOR ŞI MODEL. Am deosebit de multe de comentat la aceste tipuri de evaluare, ele scot în relief carenţe în instruire şi educaţie care ies mai greu în relief la acele ore la care nu ai timp decât de verificat bagajul de cunoştinţe şi unde ar trebui să fie completate carenţele de educaţie. Nu mai vorbesc de gusturi (muzică, arta dialogului, asocieri nepotrivite, armonia culorilor). Abia după ce ştii ce gusturi au şi cum gândesc, poţi alcătui alt plan de "reabilitare" pe termen mediu şi lung(dacă eşti diriginte). As dori să vă spuneţi părerea referitoare la problema scrisă cu majuscule, în toate calităţile ce le aveţi: de profesori, părinţi sau viitori părinţi, spectatori sau bunici (daca e cineva printre voi). Aş ruga să adăugaţi părerea autorităţilor din sistemul de învăţământ al ţărilor în care unii din voi sunteti acum, din care cu siguranţă vom afla lucruri noi. Vă aştept sa vă postaţi părerea ;-)

2 comentarii:

Gabriela spunea...

Hei, deci va sa zica eu nu sunt o prezenta? Hm!
Indraznesc sa nu-ti dau dreptate: invatamantul la distanta, relatia mentor-elev, toate astea sunt posibile si fara prezenta fizica. Bineinteles, cer mult mai multa energie si timp consumat, si cu totul alte metode.
Tu incerci sa ne spui ce bine te simti tu acolo in mijlocul elevilor si ce bine le e lor cu tine, si e departe de mine gandul de a incerca sa neg asta.
Dar asta nu inseamna ca "invatarea electronica la distanta"(asta e o traducere ca nuca-n perete, invatarea nu e electronica, si distanta nu e neaparat distanta) nu e posibila si necesara.
Si fii bun si numeste tu un pic "forurile alea TIC internationale" care "absolutizeaza", ca le mananc cu fulgi cu tot!
e-learning-ul si-a dovedit eficienta in special in cazul adultilor, si a persoanelor cu initiativa si dorinta de a invata. Marea masa insa vrea sa "fie invatata" si sa nu-si asume nici o raspundere pentru rezultat - profesorul e de vina, ca nu ne-a invatat! Vor sa fie dusi la fericire in lanturi! Si pentru ei, e-learning-ul nu e solutia potrivita. Nici grupul nostru nu face exceptie - nu toata lumea se simte bine aici. In fine, scapa cine poate, continua cine vrea, eu lanturi n-am ;-)!
In tot cazul, bravo pentru initiativa cu proiectul.
Includerea lui Vasile Alecsandri pe lista "problemelor arzatoare ale varstei lor" mi-a starnit un zambet si o amintire(Din vazduh cumplita iarna cerne norii de zapada), dar probabil ca exista o legatura care e mai putin evidenta la prima vedere!Mult succes!

ales121212 spunea...

Incerc sa detaliez pentru a nu crea confuzie. Deoarece invatamantul isi propune sa atinga doua principale scopuri, cel instructiv si cel educativ, e-learning contribuie cu precadere la instruirea individului. Pentru educarea lui, trebuiesc totusi modele. Daca mai tinem cont si de faptul ca formarea personalitatii dureaza pana la 18 ani poate mai mult,ca la acest efort contribuie familia, scoala, si societatea prin institutiile ei, se justifica necesitatea prezentei modelelor pe care pentru inceput le va copia, apoi va adauga la aceste trasaturi copiate, propriile trasaturi de vointa si caracter izvorate din experiente, trairi, mediu social si cel natural. Nu degeaba spunem ca nivelul comportamentului civic a scazut atat de mult in ultimii 15 ani,scuzand-o prin motivul "lipsesc modelele". O sa spuna cineva "dar unde-au disparut domne' modelele ?". Ei bine, cred ca si modelele au fost estompate de cameleonismul falselor modele si "valori". Este un proces foarte complicat care tine de bulversarea scarii valorilor, de diluarea pana la estompare a adevaratelor valori si promovarea cu usurinta a falselor valori, invadarea spatiului public cu "vedete indoielnice valoric", comercializarea spiritului, scaderea puterii de discernamant si a nivelului cerintelor publicului tocmai pentru a fi mai usor manipulat. Si uite-asa am alunecat usor in politica. Pornisem insa de la necesitatea prezentei modelului in educatie care este cum spunea Mircea, imperios necesara la inceputul perioadei de formare, pentru ca pe parcursul maturizarii si cresterii gradului de independenta, de stapanire de sine, a increderii in propriile forte, individul sa doreasca sa incerce si invatarea "doar cu masina".
Discutiile pe problema le-am vazut pe diverse liste de discutii cu tematica TIC, pe care am fost obligat sa le citesc atunci cand am participat la un curs international de formare continua Socrates pe aceasta tema.
Ma bucur ca v-am incitat, ba chiar astept noi luari de pozitii pe blog.