2 octombrie 2005

Conştiinţa responsabilităţii

Am avut ocazia să cunosc foşti elevi şi profesori ai Şcolii Normale "Vasile Lupu" Iaşi, astăzi, primii din ei profesori la rândul lor in şcoli de prestigiu din ţară, ceilalţi profesori pensionari. I-am întrebat pe cei tineri ce i-a determinat sa aleagă Şcola Normală ? Mi-au spus ca au avut două motive hotarâtoare:

1. Educaţia primită în familie în baza căreia meseria de dascăl era una specială şi pentru ea trebuiau calităţi deosebite;

2. Gândul că vor întâlni modele de profesori, pedagogi desăvârşiţi de la care puteai cu prisosinţă să te imbogăţeşti spiritual aşa cum toţi spuneau că se întâmplă.

Erau cu precădere amintiţi profesori de limba română, de pedagogie sau matematică.
Nu odata aceştia aveau grijă să amintească viitorului învăţător că vor lucra cu copii, cu suflete sensibile şi că în acest caz au obligaţia să fie modele de conduită în viaţă. Tot de la ei am aflat cât de importantă era practica pedagogică ce dădea tânărului aspirant la meseria de dascăl, primii fiori ai răspunderii morale. "Nu aveţi voie să daţi vreun rebut pentru că acela va fi un om pe care l-aţi pierdut pentru societate". Aşa erau responsabilizaţi viitorii dascăli.

I-am întrebat dacă au vreun regret vis-a-vis de oferta Şcolii Normale de atunci.
- Lipsa obiectului şi dotării informatice; mi-au spus.


Conştienţi fiind de aportul colosal pe care îl aduce informatica şi mai ales internet-ul în informarea, documentarea, comunicare şi prelucrarea informaţiei, tânărul învăţător sau profesor este obligat să facă un mare efort material şi moral acum, la o aşa vârstă şi să înveţe să lucreze pe calculator.
- Într-un fel se acumulează cunoştinţe şi deprinderi de lucru la 24 de ani şi mult mai uşor se învaţă acestea la 14 ani.

Cei mai multi dintre foştii absolvenţi ai Şcolii Normale sunt acum învăţători, profesori cu masterat sau doctorat în diverse ştiinţe ale educaţiei. Aproape toţi lucrează în ţară, au funcţii contribuind la instruirea şi educarea generaţiilor.
Astfel aveam să conştientizez şi eu şansa ce mi s-a ivit de a determina pe unii dintre elevi să studieze astfel informatica încât să devină specialişti de renume în domeniul educaţiei generaţiei de mâine. Au o pregătire metodică exemplară, o practică atent supravegheată şi serios tratată, un mediu propice studiului şi dezvoltării armonioase, de ce nu ar fi printre ei şi viitori informaticieni?. Exemple exista.
Este pentru mine ca profesor o provocare pe care o accept şi la care mă voi gândi ce am de făcut. Condiţii avem, bunăvoinţă este aşa că vom incepe munca.

Niciun comentariu: