17 octombrie 2005

Socrates-Comenius 2003

Ne-am întâlnit pentru o săptămână în 20-25 oct.2003 la Institutul Komvux-Norrkoping din Suedia la cursul Socrates-Comenius intitulat "Make your own pedagogical material for the WEB”.
Grup ţintă: 12 profesori de specialităţi diverse, cuprinşi în educaţia adulţilor, ce doresc să folosească INTERNET-ul pentru comunicare şi crearea paginilor web cu soft educaţional. Membrii grupului au fost: Anastasia(Grecia), Jean-Luc(Franţa), Barbara şi Cerstin (Germania), Rosa (Portugalia), Danielle, Ştefania şi Serena (Italia), Mariana, Romeo, Stelian şi Sebastian (Romania).
Scopuri propuse:
• formarea deprinderilor de lucru în redactarea paginilor web;
• educarea gustului necesar analizei design-ului unui site web;
• scrierea unui site web cu aplicaţii practice concrete.
Etapele de lucru ale proiectului:
1. Pregătirea cu patru luni înainte a materialelor necesare scrierii unui site web;
(text în l.engleză, imagini, butoane, sunet, film, fundaluri, gif-uri animate )
2. Analiza a două site-uri web precizate de organizatori, cu două luni înainte;
3. Formarea echipei, cunoaşterea ei şi educarea simţului lucrului în echipă;
4. Pregătirea şi împrospătarea cunoştinţelor de limbă engleză;
5. Intrunirea propriuzisă, prezentarea pe calculator a oraşului Iaşi şi a şcolii;
6. Instruirea cursanţilor în utilizarea programului FrontPage, procesarea imaginilor cu Adobe PhotoShop11 şi asamblarea materialelor aduse de acasă, sub atenta supraveghere a profesorilor;
7. Crearea unui site web a cursului urmat, cu adresa:
http://194.68.145.1/Pedagogical_Web/Web_course/UTB12/index.htm
8.Diseminarea cunoştinţelor acumulate.
Desfăşurarea cursului:
- Cursul a răspuns cu prisosinţă nevoilor de dezvoltare profesională, deoarece :
• a cultivat deprinderi de comunicare;
• a dezvoltat spiritul de iniţiativă;
• ne-a educat spiritul organizatoric;
• s-a preocupat de dobândirea abilităţilor de lucru în grup de către profesori;
• a crescut simţul de răspundere al profesorilor ;
• a determinat învăţarea limbilor străine de către profesori de diverse specializări.
- Instituţia organizatoare este specializată în instruirea adulţilor şi vine în întâmpinarea unor probleme pe care sistemul de învăţământ şi societatea suedeză le are. Astfel, dacă la terminarea liceului tânărul suedez nu urmează totdeauna o specializare universitară, ci caută să se încadreze de la 18 ani într-o activitate necalificată sau care-i cere doar calificarea obţinută prin şcoala preuniversitară, preferând să-şi găsească vocaţia şi să strângă bani, cu care apoi după 4-5 ani de căutări să se înscrie la învăţământul superior de stat, contracost, în acea profesie care-i place şi-l satisface (face ce-i place, nu ce vor părinţii sau sistemul). Cursurile le poate urma la distanţă, institutul Komvux având foarte mulţi cursanţi la învăţământul la distanţă. Aceasta presupune dotarea candidatului cu calculator, cuplat la Internet şi stăpânirea deprinderilor de lucru pe Internet. Pentru cei ce nu au dotare cu calculator acasă (imigranţi, orfani, etc) institutul Komvux organizează laboratoare cu acces nelimitat la baza de date şi la resursele institutului. Bibliotecile au toată baza de date pe calculator. Există şi clase pentru elevi cu malformaţii, lor oferindu-li-se facilităţi în plus cum ar fi : accesul la documente în limbaj brille sau la laboratoare multimedia unde pot accesa şi parcurge documente folosind casca audio în cazul nevăzătorilor. Pentru învăţământul la distanţă, există trei profesori care lucează 24 de ore din 24 pentru a scrie cursurile, a propune temele de lucru şi a examina. Toate acestea sunt parţial susţinute de la bugetul statului, parţial din taxe aplicate cursanţilor, toate plăţile fiind făcute prin card bancar. Stagiul la care am participat a folosit cele mai bune resurse materiale, umane şi organizatorice pentru a-şi atinge obiectivele propuse. Cei 12 cursanţi eram asistaţi de trei profesori : unul preda iar ceilalţi doi aveau fiecare în grijă câte şase cursanţi din laborator, pentru a-i asigura să nu rămână în urmă cu navigarea, în cazul în care dificultăţile de limbă îl determinau să întârzie.
Rezultate:
A. Pregătirea cursanţilor în scrierea şi analiza paginilor web;
B. Îmbogăţirea cunoştinţelor de limbă engleză;
C. Formarea deprinderilor de lucru în echipă ;
D. Interculturalitatea (schimbul de cunoştinţe privind cultura şi tradiţia popoarelor român şi suedez).
Observaţii:
Cursul s-a intitulat « Crează-ţi propriile materiale didactice folosind paginile web » deoarece, asemeni scrierii unei pagini web ce conţine informaţii despre o şcoală sau o persoană, se pot folosi paginile web al căror conţinut să fie o lecţie de la orice obiect, care ar cuprinde text, imagini, sunet, film, pe care elevii să o poată accesa folosind reţeaua de calculatoare din dotarea şcolii, urmând ca apoi profesorul să vină doar cu explicaţii suplimentare referitoare la noţiunile mai puţin înţelese din prezentare. Astfel o lecţie perfect făcută de cineva la Iaşi, va putea fi reluată şi văzută în orice liceu din ţară şi invers, născându-se astfel preocuparea pentru crearea soft-ului educaţional al fiecărei discipline. Acelaşi curs l-am propus şi susţinut apoi timp de doi ani la CCD Iaşi fiind foarte bine primit şi apreciat de cursanţi. Acest articol este parte integrantă din curs(aplicaţie practică şi diseminare informaţii). Rezultate directe ale participării la curs sunt site-urile http://roinfocds.blogspot.com şi http://normalistii.isgreat.org

Un comentariu:

Anonim spunea...

Felicitari pentru prezentare! Eu nu am facut diseminarea si nici raportul pe SITE-ul didactic era doar un scurt articol. Pentru prima intrebare la care mi-ati cerut raspuns: dv cum numiti acele cursuri care au ca obiect metodica limbii engleze si se desfasoara cu profesori de specialitate intr-o tara "vorbitoare" de limba engleza? Nu cred ca sunt nespecializate.